20.4.11

tips putus cinta @ tips murung kerna chenta

 

assalamualaikum.. semua orang suke bile dilamun chenta.. semua orang suka bila terkena panahan chenta, dimanjakan chenta lagila suka..ye tak?? same goes to me my beloved friends...


sejak dua menjak ni, naymie perasan ramai yang putus chenta, malahan ramai juga yang keliru kerna chenta.. kerana chenta ini melibatkan perasaan dan kasih sayang dari hati dan naluri yang paling dalam.. kerna ia, hari tak serupa hari, masa tak serupa masa, segalanya serba tak kena.. 


tanpa buang masa, naymie nak beri tips buat u all.. 

putus cinta

menangis
kalau terasa diri tu nak menangis, menangis la sepuasnya..jangan di tahan-tahan..menangis boleh melegakan hati yang kecewa itu..mennagis juga boleh menenangkan diri.. menangis bukan sesuatu yang memalukan..kerna menangis itu juga satu anugerah tuhan yang tak ternilai..tanda korang masih punya perasaan  halus lagi..

baling2 barang
tak guna korang nak baling-baling barang sebab si dia.. baling abntal takpe, jangan baling yang bukan-bukan cam handphone.. sebab bile dah rosak kan kene beli baru..even awak tu anak orang kaya sekalipun, kalau dengan baling-baling barang samapi hancur dan berkecai, tanda diri korang tu belum matang. tak best kan kalau orang cakap korang tak matang? so hentikan la tabiat tu..

makan dan terus makan
bile stres,mungkin kuat makan kan? boleh makan tapi jangan lah samapi memaksa dan nak muntah-muntah.. bahaya..kesian badan korang tu, diri sendiri bukan ade tolok tandingnya..takde galang ganti korang oi...

telan ubat dan tak makan atau hentakkan kepala dan seksa badan
ni lagi la menyeksa badan..badan tu yang patut korang sayang..berani ke nak jawab kat akhirat kelak, kenapa sampai rosakkan badan yang diciptakan ALLAH.. manusia ni sebaik-baik ciptaannya dari sekian makhluk.. no no no

smoke/drug/drunk
bagi umat islam ni haram.. memnag ditegah..bagi bukan islam, tetap ditegah, sebab ia mengancam diir korang, walaupun bukan sekarang tapi akan datang.. if overdose tak pasal-pasal kejap je korang dah menyumbang kadar kematian..eh u all ni!! akan datang tak tahu lagi tau..panjang lagi masa ni..kire cabut nyawa sendiri pulak...tak pasal-pasal berdosa besar dan keluar dari islam..kan allah melarang dan membenci orang yang bunuh diri..tak diterima bumi..NO!

buang barang kenangan atau beri balik
if korang beli balik pada ex bf or ex gf korang, macam la deorang nak balik...lain la deorang tu buruk siku..kalau tak pun, korang jangan buang, bagi je sesape..sebenarnya tak yah bagi pon takpe, sebab barang-barang tu semua kenangan..lagipun barang dari orang yang pernah korang sayang kan..so simpan, untuk belajar dari pengalaman, bukan mengenang chenta yang tak kesampaian tu..kalau ade yang cakap, eh naymie, i bakar ok... memang la, tapi dengan bakar or hanyut ke laut barang-barang tu, gerenti ke dik non, yang hati korang tu pun akan terbakar cam barang-barang tu..

mandi/cokelat
bile korang sedih, manjakan diri dengan mandian, lagi-lagi mandian yang ade susu and ade sensual.. sebab ia akan menenangkan diri dan perasaan korang..cokelat juga salah satu penawar yang baik..jangan ingat cokelat menggemukan..salah ye fakta tu!! coklat sememangnya boleh menenagkan korang..

buah/jus
buah-buahan dan jus juga boleh buat korang rase semulajadi..aroma dalam buah-buahan dan jus, amat baik untuk diri korang tu.. percayalah..

haiwan
bermain dengan haiwan juga boleh menenangkan perasaan.. macam kucing,ikan,hamster,tupai,anjing nak lagi agresif main dengan iguana or ular..hehehhee..yela gelagat haiwan-haiwan ni memang mencuit hati..

berenang/alam semulajadi
dengan berenang, sama juga release mandi di atas tadi..sebab air memang penyembuh utama hati yang sedih..kire rawatan yang paling baik la.. dan berhadapan dengan alam semulajadi..sememangnya boleh buat korang lega seketika..macam pantai, tasik, bunga-bunga, hutan dan sebagainya..

hobi
if korang ade hobi sama dengan si dia, buat sementara ni, tinggalkan, kalau boleh jangan diteruskan lagi..sebab nanti macam dalam wayang gambar la.. semua kenangan akan muncul dalam mata korang tu..

muhasabah diri
sebenarnya banyak hikmah yang terjadi..ntah salah korang ataupun si dia. tanpa korang sedar, ade makna yang tersurat dan tersirat.. dekatkan diri pada allah.. tarik nafas panjang-panjang..sebab hati yang dah terluka memang payah nak dirawat..cuma dengan kecekalan yang benar-benar nak lupekan hal ini, yang bisa alpa..

p/s: naymie tahu macam mana sekalipun, bukan mudah untuk kite lupa, tapi what goes arounds, comes arounds.. jadikan diri bertambah baik dari seblumnya..jika masih ditimpa dugaan.. tawakal dan jangan putus asa..sebab ade yang lagi susah dari kite.. buat baik sebenarnya amat melegakan jiwa


murung kerana chenta

apabila kita bersedih kerana chenta, wajar, sebab sebagai manusia tak lari dari hati yang terguris..

berfikir dengan wajar
benarkah si dia orang yang kamu benar chenta.. kenapa kemurungan ni terjadi..korang berchenta,berkahwin sebnarnya atas landasan apa..atas sebab apa..perhubungan ini demi apa.. kenapa masih nak teruskan.. jodoh dan takdir itu di tanagan allah..jika benar dia jodoh kamu..jangan menolak..kerana berdosa jika menolak takdir yang diberi ALLAH.. 

menunding jari
jangan menunding jari di antara satu sama lain..jangan rase diri tu betul, walau sememangnya korang betul..semua ni dah ditetapkan.. perubahan boleh berlaku dengan usaha dan pemahaman sesama lain dalam hubungan ini.. sekiranya si dia curang, tanyakan pada diri, kenapa..kadang kala kita terasa diri ni bagus sangat..even si dia di depan mata.. lelaki dan perempuan sama saja,,harus masing-masing sama-sama mengambil hati masing-masing

masalah
fikirkan bersama puncanya tercetus dari mana? dari punca masalah buat lah perubahan dan ambil tindakan dari punca..sebelum berkata dengan pasangan atau memberi pendapat serta berbual santai, haruslah dengan menggunakan akal.. jika sayangi si dia, fikirkan adakah benar tindakan ku ini.adakah elok akau cakap begini.. fikirkan segalanya yang mungkin akan menjadi akibat pertengkaran nanti

sensitif
wanita sememangnya dikurniakan sifat yang sensitif dan mudah maaf kepada chenta..lelaki juga ada tapi tak semua..lelaki boleh cepat lupakan begitu saja, kerna bagi mereka masalah ini kecil dan tak perlu dipanjangkan..wanita harus belajar menggunakan cara ini..kerna sememangnya lelaki berfikiran sebegini..lelaki pula, harus belajar jangan menimbulkan perkara yang kecil..sekalipun wanita buat-buat lupa, tapi jauh di sudut hati, mereka tetap ingat sekalipun kisah itu suda 3tahun berlalu..kerna wanita ini memiliki sifat yang mengingati perihal hubungan

belajar
wanita belajar cara lelaki..dan lelaki belajar cara wnaita..dengan ini akan saling melengkapi.. bila ade masalah..bawa berbincang dengan nada yang baik...selalunya wanita yang akan memulakan perbincangan, maka wanita harus memikirkan situasi..jangan memaksa kerna anda sendiri juga tak suka pada paksaan bukan.. jangan terlalu kelam kabut sangat..

tenang
belajar bersikap tenang dalam menghadapi maslaah dan tergurus hati..jangan mudah cepat melenting dan naik angin..

ego
jauhkan perasaan ego..kerana ego itu musuh kita..ego akan memusnahkan dan makan diri kita.. percayalah..

lagak
berlagak..maksudnya..berlagak bahawa korang tak apa-apa..chenta tu bukan mudah nak datang..bukan mudah nak dapat chenta sejati.. hubungan yang lebih 3tahun ni, selalunya banyak masalah yang timbul berkait rapat dengan soal hati, pelakuan, percakapan dan pemahaman.. ini semua perlu bersama-sama hadapi.. 

jangan perasan
jangan korang rasa diri korang tu bagus sangat..sometimes perlu mengalah..untuk memperbaiki hubungan amat penting..bukan pikir cari jalan nak lepaskan diri

bersyukur
bersyukur dengan chenta yang ade..berapa ramai yang hidup bersama ke akhir hayat dengan chenta? tak ramai..makanya korang harus pertahankan hubungan ini. dan bersyukur kerana saling memiliki.. sebab jika korang terlepas chenta yang benar-benar ini, akibatnya cepat di ambil orang..perempaun zaman sekarang ni agresif ye..bukan kire suami orang, milik orang, asalakan dieorang dah jatuh chenta..walaupun ak semua, tapi tetap harus bejaga-jaga..buakn kah syaitan dah berjanji nak rosakkan manusia? buat peneman mereka di neraka..

korang macam ni la..bile semuanya buntu..pikir balik kenangan manis korang..macam mana korang boleh jatuh chenta..jangan mudah mengalah..kerna mengalah itu, tuhan tak suka...berdoa minta semuanya dalam keadaan baik sejahtera.. semaikan balik kenangan manis..pikat hati masing-masing.. tak salah dah kahwin atau beranak pinak, tak perlu malu-malu..kerana kasih sayang itu perlu disemai hingga hujung penafasan kalian..jangan pikir standet.. jangan rendah diri ye.. lelaki kan nakhoda, so nakhoda kan hubungan dengan sebaiknya, bukan menindas..manakala, zaman sekarang wanita lebih masyuk berbanding lelaki, jangan jadikan alasan dan jangan nak berlagak..susah senang bersama.. takde ni hak aku, tu hak kau..jauhkan lah ye.. 


p/s: tips di atas semuanya korang boleh guna..jangan sedih-sedih ye.. semua orang akan mengalami masalah chenta sekalipun dr love..dalam hubungan ibarat ombak dan badai.. malah ia ibarat korang berdua di dalam perahu yang menetukan hala tuju yang selamat.. berfikir dan bersikap tenang kunci utama.. sekian~ 

No comments:

Post a Comment

Happy Apple