9.4.11

senyum tak perlu kata apa-apa


Selamat pagi! semoga pagi sabtu ini akan menemani hidup anda dengan lebih ceria! bak lagu malique feat najwa itu, senyum!tak perlu kata apa-apa.. (nice song) malique always do a good job for his song..and there is a good collaboration here.. ok enough..

di sini naymie nak sharing 1 story tentang lumrah berkawan..dan prinsip hidup seseorang...manusia mudah sangat berubah dan terpengaruh..tak ramai yang benar-benar hati kaudu! (ayat my mom ckp) = hati keras le!

rasanya ramai yang pernah mengalami ditikam kawan dari belakang, kawan makan kawan, dan sebagainya...anda tahu mereka ni ingin menjadi seperti anda..eh..formal lak ayat.. hehe..
bukan ape orang yang macam ni nak sangat jadi cam korang tu, so orang yang suke menyampaikan cerita yang tidak benar itu kan namenya fitnah..malah orang yang suke menjaja cerita tentang peribadi orang lain, sekalipun perkara itu benar tetap juga dilarang sama sekali..kerna anda tahu dunia ni, hanya seketika, sekarang orang buat kite, percayalah orang lain akan buat die balik. tuhan bayar Cash je skang ni..

motivasikan diri korang, sebenarnya dalam kita tak sedar tu, yelah dah namanya best friend kan, tak mustahil, kita terover tanpa kite sedar..yela dok sangat bergelak tawa..lepas tu kite ni pula mulut takde insuran, maen lepas cakap je..kadang-kadang tu, hal yang kononnya kita nak sharing dengan kawan kita tu, sebenarnya mungkin hal yang die nak juga..walaupun die senyum dan konon-konon gembira, padahal hati die dah bengkak bagai..

jadi di sini, korang kene pikir sebetulnya.. sekalipun die kawan baik korang, korang tak boleh la nak cerita segalanya luar dalam..hati orang kita tak boleh baca. minda dia juga kita tak boleh nak teroka.. so must be behave walau ape pon yang berlaku ye..tanamkan dalam diri korang yang diri korang tu juga la kawan baik korang..mungkin ada yang cakap tak boleh hidup tanpa kawan, tapi bukan suruh korang buang kawan, cuma jadilah orang yang 'diam-diam ubi berisi'. orang macam ni la, benar-benar terbaek!! tapi korang jangan lah sampai jadi 'katak bawah tempurung' pula.. buat macam biase je..rileks-rileks sudah..

bagi yang terkena umpatan dan kejian itu, korang kene tanamkan dalam diri, yang korang lebih baik dari orang tu.. die jeles sebenarnya.. kemudian tanya pada diri, aku hidup kat dunia ni, untuk siapa, apa yang paling membahagiakan aku? itulah yang akan korang tanyakan dalam diri korang setiap masa, bila ditimpa musibah sebegini. malahan cara ini juga sebenarnya belajar memujuk diri sendiri, tanpa bantuan orang lain. jangan tunjuk diri tu lemah ye korang. sebab kalau deorang nampak korang ni cam tak de mood and sedih sokmo.. deorang terus dapat energy ye!! macam evil!! eh tak! elvis presly la..salah eja! hehe.. (betol tak tipu) takkan korang nak bagi energy free-free je kat orang macam tu.. so korang kene kuat!!

dalam menghadapi dugaan ini, kita sebenarnya lebih dekat kepada yang maha esa.,. fakta memang cukup jelas mengatakan masa kita susah ni la, kita bukan main lagi ingat tuhan.. manusia sememangnya begini..tak yah nak nafikan la..jadi korang kene lah tukar, tidak kiralah, samada susah atau pun senang, mendekati diri padanya adalah satu keutamaan dan kerelaan.. dalam kesedihan dan mendekatkan diri padanya, keikhlasan yang diberi dari hati, sememangnya akan buat diri korang tu, lebih tenang.. malahan sekalipun sesen wang takde dalam tangan, korang boleh tersenyum,tersengih dan tertawa sebab aura positif dalam diri korang yang menyuntik..

apa yang berlaku sebelum ini jadikan iktibar dan pengalaman.. korang jangan lah mudah putus asa, sebab kalau putus asa tak cantik and tak gorgeous la!!hehehe..yela sebab muka asyik masam je..habis da muka tu, hilang seri, lepas tu lebih tua dari usia..kalau korang tertekan, rupa korang yang muda tu dalam 23tahun akan nampak 32 tahun kalau korang dok stress je manjang..mulut cakap tak, tapi hati dan otak dok ligat pikir..jangan ye!! tak kira la gemok,kurus,kecik,besar,gendut,kempis...korang sama je..hilang seri dan tak ada style la if emo and moody je!!

ingat ye!! be your own style!jangan peduli cakap orang!terima dugaan yang datang dengan hati yang terbuka!! nescayalah tenang dan datang lah nanti aura positif yang ditunggu.. tapi jangan la pulak korang syok sendiri..overacting gitu..memang patot la orang meluat! hehehe..

p/s: renung-renungkan..dan selamat beramal...hehehe.. dari proffeser mudah lagi ringkas..

No comments:

Post a Comment

Happy Apple